Hoe verloopt mijn schrijfproces?

Gepubliceerd op 11 oktober 2023 om 09:18

Als schrijver ontvang ik vaak dezelfde nieuwsgierige vragen over mijn schrijfreis. Mensen willen weten waar mijn inspiratie vandaan komt, hoe ik omga met een schrijversblok, of er geheimen zitten achter mijn schrijfproces, en nog veel meer. Ik heb al deze prangende vragen verzameld en besloten om ze uitgebreid te beantwoorden in deze blogpost. Dus, of je nu een aspirant-schrijver bent die op zoek is naar tips, of gewoon nieuwsgierig bent naar het reilen en zeilen achter mijn boeken: je bent op de juiste plek beland.

 

Hoe ben je op het idee gekomen voor Duivelsdochters?

Ik wilde een historisch verhaal schrijven zonder koningen en koninginnen en juist meer het normale dagelijkse leven in die tijd belichten. Maar dan wel met een eigen twist natuurlijk. Dat idee groeide al snel uit tot een complete trilogie. 

 

Een idee is leuk, maar hoe bedenk je een heel boek? Of zelfs een hele trilogie.

Ik ben een echte plotter. Ik vind het fijn om vooraf het hele verhaal uitgedacht te hebben. Schrijvers die vooraan beginnen en dan zo het hele verhaal uitschrijven, vind ik echt heel knap. Ik kan dat niet. Natuurlijk is er altijd wel ruimte voor een vrije hand. En soms betekent die vrije hand ook dat ik hele stukken moet omgooien of moet schrappen. Dat is zo zonde en ik vind het gewoon fijn om een houvast te hebben. En als ik eens geen inspiratie hebt, dan kijk ik naar de outline van mijn plot en dan zie ik altijd wel een stuk waar ik op dat moment wél inspiratie voor heb. 

Voordat ik daadwerkelijk ga schrijven, beschrijf ik kort per hoofdstuk uit wat er gebeurt, met wie, waar en waarom. Wat moet het voor het verhaal doen en wat voor de ontwikkeling van het karakter? Ik start met het beschrijven van het begin en het eind. Vaak weet ik ook wel wat het conflict en de climax van het verhaal is en met die ankerpunten knoop ik het verhaal letterlijk aan elkaar. 

 

Hoe bedenk je de personages?

Karakters zijn voor mij minstens net zo belangrijk als het verhaal op zich. Als ik zelf, als lezer, geen binding krijg met de hoofdpersoon en de bij personages, dan kan het verhaal nog zo goed zijn, maar dan haak ik af. In mijn boeken wil ik dat de lezer zich kan identificeren met de hoofdpersoon of dat er minimaal herkenbare stukken in zitten. Dat je een gruwelijke hekel aan iemand krijgt, maar ergens toch wel begrijpt waarom iemand zo is geworden.

Inspiratie voor personages krijg ik op verschillende manieren. Het kan iemand zijn op tv of een persoon die me op straat heel erg opvalt. Na het schrijven van Duivelsdochters viel het me op dat Sarah best wel wat trekjes van mezelf heeft. Onbewust is dat er in geslopen. Achteraf gezien kon ik me daardoor wel heel goed in haar verplaatsen. Ook Ameline, die in Lammerkinderen al wat ouder is, lijkt in veel dingen best op mijzelf. 

 

Hoe kies je de namen voor je personages?

Ik zoek op internet op babynamensites, of ik google naar bijvoorbeeld de top 50 babynamen in 1920. Voor mijn trilogie heb ik letterlijk gezocht naar vrouwen- en mannennamen in de Middeleeuwen. Daar kwamen verrassend veel bruikbare lijstjes uit. Dan kijk ik welke lekker bekt en wat de betekenis is van die naam. In Lammerkinderen had ik bijvoorbeeld enkele Christelijke namen nodig. 

 

Welk programma werk je in?

Ik werk hoofdzakelijk in Scrivener. Dat is een programma speciaal voor het schrijven van boeken. Natuurlijk kun je met MS Word prima uit de voeten, maar ik hou van de structuur en het gemak van Scrivener. Dan kan ik binnen 1 project het verhaal schrijven met een makkelijke pagina indeling. Ik kan alle research er in kwijt in aparte tabbladen. Alle karakterprofielen, research en alle overige informatie. Zo hoef ik niet steeds te switchen van document. 

Ook zit er een hele handige woordenteller in, waaraan je een einddatum kunt koppelen. Zo weet ik precies of ik nog op koers lig voor de geplande verschijningsdatum van het boek. 

 

Zitten er nog meer boeken aan te komen?

Ja zeker! Duivelsdochters is het eerste deel van een trilogie, dus daar komen sowieso nog 2 boeken achteraan. Het vervolg Lammerkinderen verschijnt al in januari 2024. Iets later dat jaar verschijnt een oorlogsnovelle. Een korter verhaal dan de boeken in de trilogie, maar ik kan nu al zeggen dat het echt een prachtig verhaal wordt. 

De verhaal ideeën blijven borrelen in mijn hoofd, dus er komt daarna vast en zeker nog meer leuks aan. 

 

Hoe kun jij meerdere verhalen tegelijkertijd schrijven? Raak je dan niet in de war?

Nee juist niet. Vaak komen bij mij de ideeën op momenten dat ik niet met mijn boek bezig ben. Onder de douche, tijdens het wandelen, het doen van de was, als ik probeer te slapen. Net op die momenten dat je niet even snel iets op kunt schrijven. Mij helpt het ook als ik echt even afstand neem van mijn boek. Dan kan ik verder werken aan een ander verhaal. Ik vind het verschrikkelijk om naar een leeg beeldscherm te staren en er komt niets uit mijn vingers. Dan kan ik beter een ander verhaal schrijven, waarvan ik op dat moment overloop van ideeën. Loop ik daar weer vast, dan wissel ik weer terug. Voor mij werkt die methode heel goed.

 

Is het niet veel? Een baan en dan ook nog schrijven en nog tijd maken voor je gezin? Wanneer heb je tijd om te schrijven?

Ja het is zeker veel, maar ik vind alle drie leuk en ik krijg van alle drie energie. Ik heb vaste avonden in de week gepland om te schrijven. En op zaterdag neem ik de tijd om te schrijven en mijn social media posts en blogs in te plannen voor minimaal de week daarna. En als het lukt wil ik op zondag ook nog wel eens mijn laptop aan zetten. Soms is het maar een uurtje. De ene keer schrijf ik dan zo 1000-1500 woorden en de andere keer krijg ik er amper 50 woorden uitgeperst. 

 

Tot slot de laatste vraag. Als je zelf kon tijdreizen, naar welke tijd zou je teruggaan?

Ik heb Duivelsdochters en Lammerkinderen niet voor niets af laten spelen in de Middeleeuwen. Dat is voor mij denk ik ook wel de tijd waarnaar ik zou willen terugreizen.